Hypotéky, úvěry a pojištění

Česká spořitelna vybuduje samoobslužné zóny. Vede klienty k větší samostatnosti

14.08.2014 13:49
Celá třetina majitelů internetového bankovnictví není schopna je využít. Spořitelna proto vymýšlí nový typ poboček, kde chce své klienty tyto rutinní transakce naučit dělat samostatně. Ušetří se tak čas i peníze - a to na obou stranách.
Mezi tuzemskými bankami má Česká spořitelna nejrozsáhlejší síť poboček - celkem 650. Naprostá většina klientů však do nich chodí hlavně zadávat jednorázové platební příkazy, zjišťovat si stav účtu nebo měnit trvalý příkaz.
Tyto transakce je teď chce spořitelna naučit dělat samostatně. Zaměstnanci na pobočkách by se pak více věnovali poradenství a prodeji finančních a rozvoji jiných služeb. Například se banka už brzy chystá spustit prodej elektřiny a plynu. 
K samostatnosti by klienty měl vést nový typ poboček, který spořitelna tento týden začala zkoušet v Plzni-Lochotíně. Hlavní novinkou je spuštění velké samoobslužné zóny, která je přístupná i po zavírací hodině pobočky.
V samostatném prostoru banka nabízí nejen tradiční bankomaty a platbomaty, ale i terminály, které zákazníkům umožňují přístup na účet ve zjednodušené verzi internetového bankovnictví.
Tuzemskou premiéru tu má také takzvaný videokiosek – zařízení, na němž si klienti prostřednictvím videohovoru s pracovníkem call centra mohou sami vyřešit jednoduché transakce na účtu.
Nový koncept zahrnuje také změnu uvnitř pobočky za samoobslužnou zónou. Poradci mají k dispozici stolky s dotykovou obrazovkou, na kterých se klient pomocí své platební karty může přihlásit do internetového bankovnictví.
S novou zjednodušenou aplikací jim poradci při vyřizování běžných úkonů zároveň vše předvádějí a učí je aplikaci používat, aby klienti pak mohli provádět operace v samoobslužné zóně sami. Na pobočce jsou i samostatné místnosti pro jednání klienta s jeho bankovním poradcem.
„Většina našich klientů má z digitálního bankovnictví obavy a nevyužívá ho,“ říká Petr Bobysud, projektový manažer spořitelny. Podle něj nápad na přeměnu poboček vznikl zhruba před dvěma roky.
„Nejdříve jsme si udělali rozsáhlý průzkum, co by klienti chtěli změnit. Vyšlo z něj, že požadují zrychlení a větší srozumitelnost služeb a celkově příjemnější zážitek z návštěvy banky,“ uvádí Bobysud. Na finální podobě pobočky spořitelna spolupracovala s designérkou Dominikou Nell Applovou, která navrhovala například pobočky Bank of America nebo řetězce Starbucks.
 

Úspora času a peněz

Osobní účet má ve spořitelně 2,8 milionu klientů. Z nich má sice internetové bankovnictví sjednáno přes 1,6 milionu, ale celá třetina ho aktivně nevyužívá.
„Klienty chceme naučit, aby šetřili svůj čas a peníze. My naopak budeme mít víc času s nimi mluvit o tom, co od nás můžou potřebovat. Průměrné příjmy domácností jsou 29 tisíc korun, výdaje 24 tisíc, a tak na nákup dalších bankovních produktů klientům moc nezbývá. Brzy jim ale představíme nabídky, které běžné domácnosti můžou pětitisícový zůstatek rodinného rozpočtu zvýšit až o 30 procent, tedy o 1500 korun,“ vysvětluje Bobysud.
Podle Jiřího Škorvagy, který je v představenstvu spořitelny zodpovědný za retail, bude banka novou podobu dále rozšiřovat do celé sítě, pokud experimentální pobočka bude mít úspěch.
„Banky soutěží hlavně v tom, která nabídne levnější účet nebo lepší spořicí účet. Ale klienti tím nemají šanci vydělat tolik, jako když správně nakoupí různé služby,“ říká Škorvaga.
Podle aktuálního výzkumu, který si mateřská Erste Group nechala udělat v sedmi zemích, kde tato rakouská skupina působí, jsou Češi v používání digitálního bankovnictví na špici. V Česku ho využívá už 62 procent lidí, což je dvakrát více než před čtyřmi lety.
Navzdory tomu ale podle průzkumu nepřestávají být důležité pobočky. V Česku to uvedlo 43 procent lidí, kteří svůj účet ovládají přes počítač nebo mobil. Většina z nich ale zároveň od poboček požaduje rychlé služby a dobré poradenství.
 

Elektřina a plyn z banky

Banka podle Škorvagy brzy spustí prodej elektřiny a plynu, který na jaře testovala na pobočkách v Kolíně, Poděbradech a Kutné Hoře. O dalších podobných službách odmítá být zatím konkrétní. „Dnes ale musíme řešit, aby i v budoucnu klienti byli vůbec ochotni do poboček chodit a bavili se s námi o svých financích,“ dodává Škorvaga.
 
Zpět

Realitní kancelář Pardubice nabízí zprostředkování prodeje rodinných domů, bytů, pozemků a komerčních realit. Zajistíme financování prostřednictvím hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření. Realitka Pardubice nabízí služby i pro Hradec Králové, Chrudim, kraj Vysočina a okolí. www.realitkapardubice.cz

Vyhledávání

© 2013 Všechna práva vyhrazena.