Hypotéky, úvěry a pojištění

Banky vtrhnou do nových oborů. Využijí data o klientech a nabídnou jim i dům či auto

17.09.2014 10:57
Finanční dům má dost informací o tom, jak klienti nakupují, a může tak pro konkrétního zákazníka najít lepší nabídku. „Nasadit takovou službu nám netrvá déle než půl až tři čtvrtě roku,“ říká šéf IT oddělení 
Dvě největší české banky se chystají rozšířit svůj byznys daleko za hranice své tradiční nabídky. Česká spořitelna a ČSOB k tomu využijí nejnovější technologie a především data o chování svých zákazníků, která už nyní sbírají. Banky tak budou například radit, kde lze výhodněji sehnat věci, které jejich klient často nakupuje.
Nové – a dosud nebankovní – služby by se na trhu mohly objevit již příští rok.
„Banky se například stanou prostředníky, poradci či prodejci lístků, nemovitostí nebo aut, ale mohou také pomoci při různých nepříznivých životních situacích,“ říká šéf IT oddělení ČSOB Radek Hájek.
Finanční dům má dostatek informací o tom, jak klienti nakupují, a může tak pro konkrétního zákazníka najít lepší nabídku. „Nasadit takovou službu nám netrvá déle než půl až tři čtvrtě roku. Nejprve se ale musíme ujistit, jestli takovou službu nabídnout můžeme, a pak se samozřejmě dohodnout například s obchodníky,“ dodává Hájek.
K podobným krokům se chystá i Česká spořitelna. „Uvedení nových nebankovních služeb předpokládám v horizontu následujících dvanácti měsíců,“ říká ředitel IT oddělení České spořitelny Petr Beneš.
Podle něj je rozšiřování oborů, v kterých banky podnikají, logickým krokem. „Před patnácti lety bylo třeba nemyslitelné, abyste si v bance koupili pojištění,“ připomíná s tím, že různých služeb půjde v bance postupně koupit mnohem více. Za příklad dává energetickou firmu ČEZ, která kromě elektřiny začala nabízet také plyn či služby virtuálního mobilního operátora.
„Myslím si, že půjdeme podobnou cestou. Banka nebude jen o penězích, budeme tím, kdo se bude starat o celý finanční život klienta,“ říká Beneš.
Podle něj se pomalu začnou stírat rozdíly mezi bankami, telekomunikačními operátory či právě třeba poskytovateli energií. „Už dnes jsme schopni nabídnout například energii či plyn,“ říká Beneš. Projekt je sice stále v pilotní fázi, ale na některých pobočkách ho již klienti mohou využít.
Revoluční změnou v bankovnictví je podle Hájka právě možnost využít nové technologie a data pro vylepšení nabídky a také poskytování nebankovních služeb prostřednictvím současných systémů banky. „Je to největší změna pro bankovnictví za posledních několik desítek let.“
„Přidaná hodnota pro klienta je to, že ho známe. Známe jeho platební historii, víme, jakým způsobem se chová,“ říká Beneš. „Data sama o sobě ale nejsou k ničemu, pokud je neumíte dobře využít. Pracujeme na tom, abychom byli schopni je přeměnit na znalost, která bude mít nějaký odraz v tom, jak děláme náš byznys.“
Významnou změnou je i to, že banka bude moci všechny své služby nabídnout nejen na pobočce, ale i v internetovém bankovnictví a mobilu. A experti do budoucna nejvíce věří telefonům. „Myslím, že to nebudou ani notebooky, ani počítače. Budou to telefony, tedy něco, co s sebou nosíme pořád. Převáží mobilní platby a jejich propojení se standardními bankovními službami,“ odhaduje šéf IT oddělení spořitelny Beneš.
Další banky jsou však k podobným projektům spíše zdrženlivé, i když do budoucna projekty založené na analýze dat nevylučují. „V tuto chvíli nic podobného neplánujeme. Nerozptylujeme své síly do segmentů, kterým až tolik nerozumíme a nejsme v nich silní v kramflecích,“ říká například vedoucí softwarové divize Fio banky Ján Franek.
 
Zpět

Realitní kancelář Pardubice nabízí zprostředkování prodeje rodinných domů, bytů, pozemků a komerčních realit. Zajistíme financování prostřednictvím hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření. Realitka Pardubice nabízí služby i pro Hradec Králové, Chrudim, kraj Vysočina a okolí. www.realitkapardubice.cz

Vyhledávání

© 2013 Všechna práva vyhrazena.